Friday, May 10, 2019

Erti Sebuah Ramadhan 2019




Assalammualaikum semua, Salam Ramadhan untuk semua yang menyambut bulan yang cukup indah. Alhamdulillah dah masuk hari ke 5 kita berpuasa dan pastinya tahun nie pasti ada yang rasa sedih atas kehilangan insan insan yang tersayang.Pergi buat selamanya. Mungkin ada yang kehilangan ibu, ayah, kakak, adik, abang dan atau mungkin insan insan yang teristimewa dalam hisup ampa kan. Tapi tahun nie buat pertama kalinya aku berpuasa seorang diri dengan anak anak ja . Memang rasa jugak sayup dia tu lain macam tapi bila fikir fikir  balik tiap tahun rasa benda yang sama, sahur seorang sorang, berbuka pun sorang sorang so kiranya bagi aku cam sama ja setiap tahun bezanya ialah Status ja...IBU TUNGGAL....

dan tahun nie jugak aku akan beraya dengan anak anak tanpa suami...Macam pelikkan perasaan nie kan. Tapi hanya Dia yang tahu...Tapi serious Syukur sangat. Bukan nak berlagak tapi setelah hampir 6 tahun berkahwin nie. Mostly banyak memihak sebelah sana. Rasa berat sebelah pun ada. Memang orang cakap ikut ja cakap suami kena taat. Tapi kalau langsung tak ada pertimbangan itu tak adil namanya. Tiap tahun banyak sangat beraya side family sana...Tapi side sini tak diendahkan..Kalau ada pun sat sat ja rasa raya t tak feel langsung. Tapi tahun nie rasa seronok sangat sebab ibu dapat kembali pada keluarga yang selama nie mendoakan agar ibu selalu happy dan mendoakan yng terbaik buat aku. Insan yang paling bahagia ialah Mak aku...Mak suanie sekarang dah bebas dan insyaallah suanie akan sentiasa ada untuk mak dengan bapak...

Tipulah kalau ada yang cakap hang tak sedih ka ramadhan tahun nie Tapi percayalah sebenarnya tak ada yang tanya soalan cam tu..Semua seperti mengetahui perasaan yang aku pendam selama hampir 6 tahun. Ive lost almost everthing. Yes!!!! Dia lebih pentingkan agama..Betul itu adalah tanggungjawab yang seorang suami kena buat tapi Islam itu sendiri pernah cakap jangan berkeras dalam mendidik. Nie sampai nak berbuka dengan kawan kawan pun susah. Nak jumpa family pun susah macam mana. Marah kita sebab terlalu fikirkan dunia sedangkan dia sendiri pun solat tunggang terbalik.. cam mana nak didik isteri jadi Isteri Solehah..

Tahun nie jugak aku berharap aku dapat p solat terawih walaupun hanya sekali. Kalau ampa semua nak tau. Semenjak aku kawin nie aku tak dapat nak p solat terawih..Dia tak bagi dengan alasan jaga anak-anak dan perempuan nie tak pie pun tak pa sebab tak wajib. Tapi why not atas sebab perikemanusiaan bulan baik hang izinkan isteri hang p sekali ja dalam bulan tu even dia buat 8 rakaat. Hang tau tak betapa bahagianya dia bila dia dapat buat tarawikh. Tapi hakikatnya 6 tahun sepanjang bulan ramadhan aku tak dapat nak p tarawikh...rasa cam tipu tapi itulah kebenaran yang aku simpan selama ni. Memang tarawikh nie tak wajib tapi kalau kita buat kan dapat pahala. Pahala tu bukan kita nampak tapi amalan kita tu kita bawak masuk kubur sorang sorang...Biarlah benda dah satle senang

Semoga tahun nie memberikan seribu makna dalam kelandar aku...
Salam Ramadhan buat semua...jangan berhenti doakan aku dan insyaallah aku juga akan sentiasa doakan ampa okay...


Love,
Madamsurianie

No comments:

Post a Comment

Apa Itu Chromebook | Review By Madam Surianie

 Hello semua Assalammuaikum, Untuk Entry kali nie saya nak sharing dengan uolls semua tentang Chromebook. Kenapa Chromebook?? uolls pernah t...

Labels