Wednesday, April 15, 2015

Perbezaan Trimester Pertama Dulu Dan Sekarang




Assalammualaikum dan salam rindu buat semua pembaca blog saya nie...Alhamdulillah 13 April 2015 genap usia kandungan aku selama 2 bulan. klu ikutkan pregnant kali nie memnag cukup mencabar tenaga zahir dan batin...sangat berbeza masa aku pregnantkan Zakwan dulu.  


MAKANAN TERLARANG!!!

Tudia kali nie sangat teruk tau. Sampai ada a few makanan dan bauan yang tak boleh nak terima:

  •  ayam
  • daging
  • ikan masin
  • bau masak nasi
  • bau pewangi kereta
  • bau perfume suami 
  • bau badan suami 
  • bau rokok
  • bau benda benda pelik

Paling teruk kena EVENING SICKNESS!!! Ya allah...sangat stress, bukan apa kesian si zakwan tu selalu kena marah dengan ibu dier. Mungkin salah 1 hormon suka marah yang memang tak boleh nak halang. Kali nie dengan suami tak marah tapi dengan zakwan pulak kerap asyik nak marah dia ja...
cian anak ibu....


MAKANAN PILIHAN HATI 

Kali nie pelik sikit sebab makanan peberet ialah SEAFOOD. Kalau dulu suka makan makanan protein, kali nie dia wajib kena ada sotong setiap hari. Pelik tapi benar tau... Jangan tekejut bila kita pregnant macam macam perangai kita akan berubah. 



KEJADIAN AWAL KEHAMILAN

Sangat menakutkan bila lepas 2 minggu tahu aku hamil, aku pulak sibuk dengan event kat opis. So that week memang aku kena banyak sangat berjalan. So aku pun kena berjalan macam apek tua..hahahha....slow slow ja... Sebba takut bahayakan baby. Tapi sebelum tu aku dah alami bleeding, masa bleeding tu kat opis, 1 minggu lepas aku detect aku pregnant...keluar ketulan macam isi ikan, so suami aku pun bawak teruk ke Emergency GH untuk cek. Lepas scan dan semuanya okay. tapi still kena becaful sebab janin baru nak melekat ke plasenta so sometimes akan bleeding. But depends pada individu. tapi pengalaman kali nie sangat menakutkan sebab masa 2nd baby tu aku dah miscarrage. So agak takutlah. Kali nie tak angkat pun benda berat sangat..kena lebih becareful.

caption : Masa time pregnant zakwan, nampak bump bump dah :)


Pengalaman pregnant ke-2 nie memang cukup dan sangat mencabar iman, malas lagi malas dari sebelum nie, tapi nak melawa...cam mana tu...hahhaha..ibu pregnant nie memang pelik pelik kan,,,mudahan kali nie semuanya dipermudahkan....aku pun tak mau cerita panjang. sebab kali nie nak bercerita dalam blog macam tak ada idea nak type...so mungkin blog nie akan bersarang lama..hahahha..tapi insyaallah bila CPU kat rumah tu okay..iolls trylah untuk berblog kat rumah pulak.....






No comments:

Post a Comment

Apa Itu Chromebook | Review By Madam Surianie

 Hello semua Assalammuaikum, Untuk Entry kali nie saya nak sharing dengan uolls semua tentang Chromebook. Kenapa Chromebook?? uolls pernah t...

Labels