Thursday, July 11, 2013

Fenomena BEDAK SEJUKA THANAKA


*Assalammualikum*

Fenomena Bedak Sejuk Tanaka kini sedang berleluasa di dalam jualan online terutama sekali di FACEBOOK. Bila u`olls buka jer facebook masing-masing confirm mesti ada jugal Bedak Tanaka nie. Asalnya SS pown tak berapa tahu sangat tentang benda alah nie. Tapi bila SS sendiri buat risikan dan SS sendiri mencuba produk ini. Memang ada bagusnya u`olls....So Barulah SS tahu tentang produk ini....

Info tentang Bedak Sejuk Tanaka :
Produk ini asalnya daripada Myanmar . Bedak ini hasilnya daripada  sejenis pokok yang bernama Tanaka. Sebenarnya kayu tanaka nie memang dah lama digunakan oleh kerabat diraja Myanmar untuk menghalus dan mencantikkan kulit mereka. Dipercayai kayu tanaka nie boleh menyejukkan , menyerap lebihan minyak  dan menyerap peluh dan yang palign penting, ia membantu untuk melindungi kulit daripada cahaya matahari.

Apabila kayu tanaka ini diasah diatas batu, ia akan mengeluarkan sejenis serbuk yang berwarna coklat seperti faundation seperti yang dijual dipasaran. Serbuk itulah yang diambil dan disapukan dimuka.Setelah kering, serbuk itu akan bertukar menjadi warna kuning.



Inilah kayu tanaka yang digunakan......

Kini bila dah diperkenalkan oleh Cik Nora Danish dengan menggunakan label sendiri ( REBRAND)...jadilah TATE by D.E.A barulah lepas tue produk nie menjadi HOT MARKET di Malaysia...


Ini adalah label yang dibuat oleh Nora Danish sendiri...So harga dia kira mahal sikit dari yang biasa..Tapi untuk pengetahuan semua...segala ingredient adalah sama 100% , warna 100% , bau 100% , tekstur 100%, dari kilang yang sama cuma bezanya ialah Jenama , sticker dan harga sahaja. 



Okay yang ini pulak, label dan packaging yang sebenar daripada myanmar. Dia datang dengan pelbagai jenis haruman yang pastinya setiap haruman itu mempunyai keunikan sendiri..Tapi kebanyakkan orang lebih suka kepada LEMON , ROSE, ORIGINAL & JASMINE :

Tapi adakah anda tahu setiap haruman ini mempunyai kelebihan yang tersendiri...

LEMON : sesuai untuk mencerahkan kulit yang kusam, merawat jerawat dan jeragat, 

ROSE : Sesuai untuk meningkatkan kolegen kulit dan merawat masalah parut berlubang akibat jerawat.

ORIGINAL : Melindungi kulit daripada cahaya matahari, sesuai juga untuk melembapkan kulit , anti penuaan dan juga melembapkan kulit.

JASMINE : sesuai untuk merawat ruam utk orang dewasa dan bayi, kulit kering dan gatal-gatal



Ia juga datang dengan 2 jenis size iaitu 110gm dan 40gm. Bergantung dan terpulang pada setiap individu nak pilih yang mana untuk kegunaan harian...

Ada juga yang bertanya pada SS siapa yang sesuai pakai bedak nie. Saya nie kulit berminyak, berjerawat....Boleh ker nak pakai bedak nie...???Actually semua jenis kulit boleh pakai sebab dia boleh membantu anda untuk :
  1. Melicinkan kulit muka
  2. Memberikan kesegaran pada kulit
  3. Mengurangkan kadar pengeluaran minyak pada kulit
  4. Menanggalkan sel kulit mati
  5. Membersihkan dan menegangkan kulit 
  6. Sesuai untuk kana-kanak 1 tahun ke atas.
  7. Sesuai untuk semua lapisan umur
  8. Boleh digunakan di permukaan muka dan badan.
  9. Menghilangkan gatal-gatal badan
  10. Mengecutkan jerawat.
  11. Melembutkan kulit dan menghaluskan.
  12. Hilangkan jerawat.
  13. Pelindung cahaya matahari
  14. Boleh dijadikan bedak sejuk atau faundation.

Cara nak gunakan pown mudah jer....



  1. Bersihkan muka dengan air.
  2. Ambil sedikit bedak tanaka dan campurkan dengan beberapa titis air dan gaulkan.
  3. Setelah rata, sapukan terus pada kulit muka anda.
  4. Boleh biarkan selama 30 minit atau sehingga kering ( menjadi kekuningan) @ biarkan semalaman untuk menampakkana kesan yang lebih cepat.
  5. Masa nak cuci nanti,bila dah ada bekas tanaka, gosokkan pada kulit anda supaya ia akan keluarkan sel kulit mati.
  6. Jika ingin gunakan tanaka sebagai Foundation pada siang hari, gunakan span foundation. Calit dan ratakan pada kulit anda. 


Kepada yang berminat nak order dan mencuba produk ini, boleh sms/call/whatsup SS : 019-543 4377 untuk order.
Harganya : RM 20pcs ( 40gm) include postage....Beli banyak lagi murah...




1 comment:

Apa Itu Chromebook | Review By Madam Surianie

 Hello semua Assalammuaikum, Untuk Entry kali nie saya nak sharing dengan uolls semua tentang Chromebook. Kenapa Chromebook?? uolls pernah t...

Labels