Saturday, September 24, 2011

Apa Itu AQIQAH @ MAJLIS BERENDOI??

Helooooo semua pembaca setia blog saya...Yang tak setia atau imbas dan lalu pun nak ucap terima kasih sebab sudi membaca blog saya yang baru dibuat ini.. Kali nie saya nak kongsi la dengan pembaca semua mengenai salah satu istiadat atau lebih dikenali dengan panggilan manjanya ialah MAJLIS AQIQAH itu dalam bahasa arabnya..Tapi klu bahasa moden di panggil MAJLIS CUKUR JAMBUL atau nama popularnya sekarang nie orang suka panggil MAJLIS BERENDOI.

MAJLIS BERENDOI

Apa itu Majlis Berendoi @ Majlis Cukur Jambul??
Kalau dikutkan cakap orang tua-tua, majlis nie dibuat sebab nak sambut bayi yang baru dilahirkan.Ada pulak yang cakap majlis baby naik buai dan ada macam-macam persepsi berkaitan dengan majlis nie. Tapi yang sebenarnya majlis ini bertujuan adalah untuk menyambut kelahiran bayi yang dikurniakan oleh Allah s.w.t . Selain tue juga, majlis nie dibuat bertujuan untuk mengelakkan si kecil tue daripada gangguan syaitan dan juga untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t.

CARA NAK SEMPURNAKAN MAJLIS
Untuk BAYI LELAKI haruslah disembelih 2 ekor KAMBING ( jantan 2 betina) tapi kalai BAYI PEREMPUAN kena sembelih 1 ekor kambing (jantan @ betina ). Bila dah dapat kambing tue, is haruslah disembelih seelok-eloknya ketika si kecil itu berusia 7 hari dan kalau tak sempat nak buat dalam masa 7 hari, boleh dilanjutkan pada hari yang ke 14. Jika masih lagi tak dapat nak buat pada bilangan hari ke 14, anda boleh teruskan dengan hari yang ke-21 atau bila-bila hari yang sesuai dan mampu untuk anda lakukan.
ADA TAPINYA!!!!
Sebelum anda nak buat majlis nie, kenalah pastikan dan disunatkan untuk mencukur dulu rambut bayi dan timbang rambut itu dengan perak. Dan nilainya haruslah disedekahkan kepada fakir miskin.
Setiap sesi dan proses penyembelihan  itu haruslah disebut nama bayi yang ingin di aqiqahkan. dan ia haruslah dibuat sesudah matahari terbit.
Then untuk daging yang telah di aqiqah kan itu haruslah di masak dan dijamu pada tetamu yang hadir.Masaklah masakan itu sedikit manis kalau boleh jangan masak masakan yang pedas.TAK BOLEH memecahkan tulang binatang yang disembelih

Sebab itu sekarang nie dah menjadi trend buat majlis ini secara besar-besaran dan yang pastinya telah menjadi lumrah kaum ibu untuk membuat dekorasi mini pelamin beserta buaian untuk anak kecil yang diraikan itu. Memang chomel sangat. Tapi janganlah buat membazir nanti jadi perbualan mulut orang pulak. 
Jom kita tengok sampel majlis yang pernah dibuat oleh orang ramai...






Pada mereka yang teringin atau mengidapkan sebuah deco yang comel macam nie..Jom rajin-rajin klik dan tengok blog rasmi butik saya nie.. THE HOUSE OF RED GINCU dan kalau nak tengok pakej pun ada jugak.Harga yang berpatutan dan anda pasti akan menyukainya.


With Luv,
~sue~

No comments:

Post a Comment

Apa Itu Chromebook | Review By Madam Surianie

 Hello semua Assalammuaikum, Untuk Entry kali nie saya nak sharing dengan uolls semua tentang Chromebook. Kenapa Chromebook?? uolls pernah t...

Labels