Thursday, December 18, 2014

Pentingnya Collegen Pada Tubuh Badan

Ramai yang tak tahu betapa pentingnya collegen pada tubuh kita. ADA JUGA yang pandang ringan jer....

JOM KITA SHARING TENTANG
FUNGSI KOLAGEN BAGI TUBUH

Kolagen bukan hanya baik dimakan untuk wanita dewasa. Kolagen juga baik bagi lelaki bahkan remaja. Seperti yang telah dikatakan , fungsi kolagen bukan hanya melulu soal kecantikan tapi juga baik bagi kesihatan. Manfaatnya tidak dilebih- lebihkan kerana memang manfaat kolagen ini sangat baik bagi kesihatan tubuh anda. Berikut ini adalah manfaat luar biasa dari kolagen yang boleh membuat tubuh anda lebih sihat:

Rambut dan Kuku : Bagi rambut dan kuku, kolagen bermanfaat untuk menguatkan akar rambut dan merangsang pertumbuhan kembali. Sedangkan bagi kuku , juga dapat memperkuat kuku sehingga tidak mudah patah. Jika kuku anda terdapat bintik putih , juga boleh hilang selepas penggunaan kolagen secara teratur.

Kulit : Mungkin banyak yang telah mengetahui fungsi kolagen bagi kulit. Kerana manfaatnya banyak yang menggunakan kolagen untuk menjaga keremajaan kulit. Kolagen dapat membuat kulit tetap anjal dan sihat. Kolagen juga boleh digunakan untuk menghilangkan bekas luka pada kulit anda. Jika anda mempunyai masalah flek dan keriput juga dapat diatasi dengan penggunaan kolagen secara teratur. Kolagen juga mampu Mengurangkan kedutan di wajah Menghambat penuaan Memperkecil Liang kulit Perekat sel kulit menghaluskan kulit

Sendi : Ternyata kolagen juga dapat bermanfaat bagi sendi anda. Jika anda mempunyai masalah sakit sendi , cubalah untuk mengambil kolagen secara teratur. Hal ini kerana kolagen mampu memberikan fleksibiliti tubuh pada bahagian tendon. Selain itu, kolagen dapat bermanfaat membina bahan tulang rawan pada sendi anda.

Tulang : Kolagen mempunyai fungsi yang sama pentingnya dengan kalsium bagi tulang anda. Hal ini kerana kolagen berfungsi sebagai lem perekat tulang agar sendi menyatu. Jika mengambil kolagen secara teratur dapat menguatkan tulang dan mencegahnya menjadi rapuh.

Dengan pola makan yang baik dan mengambil kolagen secara teratur, kesihatan tulang dapat terjaga dengan baik hingga usia tua. Osteoporosis yang menjadi musuh bagi tulang juga boleh dicegah dengan mengambil kolagen secara teratur. Selain itu kolagen boleh membuat tulang anda menjadi tetap lentur dan kesakitan pada tulang pun boleh hilang.

Otak : Nutrisi pada otak kita dibekalkan oleh sel Gila yang disokong oleh rangkaian kolagen. Saraf kranial pada otak tidak dapat menerima nutrisi jika rangkaian kolagen menipis. Sehingga untuk menjaga rangkaian ini, diperlukan pengambilan kolagen tambahan. Selain itu dengan mengambil kolagen , maka otak dapat berkerja lebih baik.

Mata : Untuk berkerja dengan baik, otot- otot pada mata haruslah lentur . Seiring pertambahan usia , kolagen pada kornea akan berkurang dan ini akan mengakibatkan kornea menjadi kaku. Hal ini tidak baik bagi kesihatan mata anda. Nah maka dari itu untuk mengatasi kurangnya kolagen pada mata, disyorkan untuk mengambil kolagen agar penglihatan pada mata dapat pulih kembali.

Nah itu adalah beberapa fungsi kolagen bagi tubuh anda. Melihat manfaatnya yang baik bagi kesihatan tubuh anda , tidak ada salahnya untuk mengambil kolagen secara teratur. Fungsi kolagen tidaklah dilebih- lebihkan. Manfaatnya memang luar biasa bagi kesihatan tubuh anda. Nah mungkin selepas membaca artikel ini, anda boleh mempertimbangkan untuk mengambil kolagen secara teratur.

No comments:

Post a Comment

Apa Itu Chromebook | Review By Madam Surianie

 Hello semua Assalammuaikum, Untuk Entry kali nie saya nak sharing dengan uolls semua tentang Chromebook. Kenapa Chromebook?? uolls pernah t...

Labels