Monday, October 27, 2014

TIPS : SIMPLE MAKE UP TO WEAR


Assalammualaikum readers!!!!!

 Cewah...feeling eksited pulak nak menaip entry kali nie sebab SS dapat idea yang best best dari kawan kawan yang ingin mendapatkan info tentang apa yang ada disekeliling mereka...Bila baca jer komen memang SS teruja dengan semua topik entry. So this time SS akan cuba createkan entry satu-persatu mengikut tertib dan jalan cerita. Mesti bestkan.

Okay this time punya entry, SS pilih entry yang bertajuk :

" SIMPLE MAKE UP TO WEAR " 

Bila bercakap pasal make up nie, mesti ramai yang syok sebab dengan mengapply make up kat muka korang, ia akan menampakkan kelainan pada wajah korang, tul tak??. Tapi ingat bila tersilap langkah, maka lainlah yang akan terjadi. 
Actually SS nie bukanlah seorang make up artis yang ada ijazah atau ada sijil kelulusan untuk make up orang, pergi mana -mana class untuk dapatkan ilmu..NOPE!!!! SS hanya belajar dengan cara "MELIHAT...PREKTIS....APPLY" gitewww jer pun!!!!
Nak dipendekkan cerita , SS ada juga belajar tips tips make up daripada akak SS iaitu 
JUMIE SAMSUDIN ....antara make up artis yang popular gak la kan....siapa kenal??? sila angkat tangan??? atau senyum sendiri!!!!!...masa ikut dier make up so kita belajar la sikit sikit...dan SS follow dalam youtube :)




Okay, back to our entry, SIMPLE MAKE UP TO WEAR.... Sebagai seorang wanita, alat make up memang tak boleh lari kan... kalau dapat gaji mesti nak shopping at least liptik..betul tak?? Tapi adakah liptik yang uolls beli tu kena pada wajah?? dan apakah alat alat make up yang perlu uolls bawak setiap masa???..jom nak share :


  1. Compact Powder
  2. liptik / lip gloss
  3. Maskara
  4. Eyeliner
  5. Blusher
  6. Eyebrow pencil -  lukis kening
  7. lotion ( cuci make up lerrrr)
  8. tisu / wet tissue

Inilah antara benda simple yang wajib uolls simpan dan bawa sentiasa.tak perlu nak bawak segala foundation bagai...kalau yang suka pakailer. Tapi SS tak pakai pun...:) sebab SS makan Set Kulit Shaklee...hehehe { sempat lagi nak promo kan }

So sebelum tu, uolls layan dulu video nie....simple tapi menarik tau :)


Nampak susah??? Mestilah sebab korang baru 1st nak buat kan. Tapi bila dah selalu buat 5 minit jer pun. Tak payah nak hadap cermin lama lama...Nampak tak betapa ringkasnya make up yang korang  boleh apply pada wajah korang. Macam orang cakap less is beautiful. kan..kan..kan
so apa yang anda dapat dalam video tu??


JOM kita godek sikit :)

PEMBAYANG MATA
Bila bercakap tentang eyeshadow nie ramai yang tidak tahu cara dan macam mana nak pakai atau nak pilih warna yang sesuai untuk dipakai ke pejabat.. So my advise is pilih ja warna warna natural, memang korang akan nampak safety walaupun warna tu tersilap mix n match dengan kulit, ia tetap nampak natural.. betul tak??...tak payah nak jadi kak peah okay.. Baju pink, eyeshadow pink!!! baju hijau kuning eyeshadow pun nak mix macam tu!!! OOhHHH PPLLEEAAASSEEE janganlah!!! just pakai 1 warna pun dah okay...atau just pakai eyeliner pun dah memadai... bayangkan kalau anda jadi macam nie??


ATAU MACAM NIE??? hahahhaha

tudia hebatkan!!!!


PEMERAH PIPI
Inilah antara yang penting jugak tau...bila silap apply jadi badut..hehehe if tak blend dengan cara yang betul maka pertompoklah gayanya...Make sure korang sapu dan ratakan blusher dengan betul dan gunakan brush yang sesuai tau, bukan main hentam jer ... tapi kalau korang beli blusher yang ada siap span tu senang la....Contoh cara nak sapukan blusher ikut bentuk muka :


Macam mana nak pilih blusher yang sesuai dengan kulit anda...refer pada gambar nie...hope ia membantu..jika mungkin korang dah tersalah beli!! jangan buang...boleh pakai jugak..tapi jangan sapu terlalu tebal jer..



LUKIS KENING
Sekarang nie trend lukis kening...oppsss itu wajib tau sebab dengan melukis kening korang dan mengemaskan bentuk kening korang, ia akan menaikkan seri muka tau!!! So yang kening serabut tu pun kalau dilukis dengan cara yang betul memang nampak cantik... So kita follow this tutorial nak lukis kening 



TIPS : please use coklat colour untuk lukis kening anda tau..Jangan sesekali pakai warna hitam...tapi depends jugak pada kening anda... :)


MASKARA & BULU MATA
Bagi SS sendiri, pemakaian bulu mata actually tak la perlu sangat...Tak perlu nak pakai setiap hati tapi kalau nak pakai pada sesetengah majlis rasmi atau dinner okaylah...Nie nak pie pasar malam pun nak pakai bulu mata... kalau jadi che Ta tu takpalah dia memang dah biasa pakai. So kita nie tak payahlah nak ikut sangat!!!!. Pakai Maskara pun dah boleh bagi lentik mata kaw kaw. Sekarang nie maskara dah ada macam macam jenis, nak lentik, nak lebat nak jarang, nak panjang semua ada. so korang boleh ja pilih sendiri...Bagi SS sendiri YESS!!! maskara sangat penting untuk SS setiap hari...sebab tu SS wajib pakai maskara setiap hari pie kerja...



LIPSTIK & LIPLINER
Bercakap pulak tentang liptik nie, memang syok sebab sekarang nie ada 1 product yang tengah hot dipasaran iaitu NYX. Apa yang menarik tentang liptik NYX nie, bila pakai dier akan stick dan tak melekat pada gelas yang kita minum dan ia tahan lama...colour pun ada banyak.. So SS sarankan korang belilah liptik nie sebab memang best. Kat mana nak beli?? SEPHORA jer ;)... Pilih warna yang sesuai dengan kulit anda. Macam kulit SS sendiri, SS tak boleh pakai PINK!!! nampak muka sangat horror!!! hahahah....


TIPS : Kalau nak beli lipstik , jangan beli online sebab nanti korang akan tertipu dengan ilusi warna dalam gambar, batter beli secara offline, boleh cuba sendiri :)


 Hope fully semua tips simple nie korang boleh cuba apply pada wajah sendiri..Then kalau nak tahu lebih lanjut korang boleh jer masuk youtube dan caro TUTORIAL MAKE UP!!! ada macam macam kat you tube tu, kena rajin jer...Sebelum nak ending nie, meha SS nak sharing sikit make up SS setiap hari ke opis :




WAJIB : LUKIS KENING, MASKARA, BLUSHER & LIPTIK JER

No bedak!!!!
No Foundation!!!
No Consiler !!!
Natural skin

Sebab SS amalkan set kulit Shaklee...Ambil basic jer :)

Semoga berjaya buat semua pembaca entry kali nie...hope lepas nie korang taklah rasa stress nak make up ke pejabat, interview, class, presentation dan sebagainya:)
SIMPLE TAPI NAMPAK CLASS..
So lepas nie tak adalah lagi alasan tak tahu nak make up atau tak sempat nak make up. Hari nie SS dah kasi tips paling basic untuk korang... SO korang kena cuba tau...






No comments:

Post a Comment

Apa Itu Chromebook | Review By Madam Surianie

 Hello semua Assalammuaikum, Untuk Entry kali nie saya nak sharing dengan uolls semua tentang Chromebook. Kenapa Chromebook?? uolls pernah t...

Labels