Wednesday, June 27, 2012

Luahan Hati Kecil



# Luahan Hati




Hye u`olls semua. Hari nie sekali lagi saya telah mendapat 1 berita yang cukup menyentuh hati dan perasaan. tak sangka benda macam nie nak jadi dalam diri aku. Mungkin tuhan nak menduga aku untuk menjadi seorang yang lebih kuat dan lebih bijak dalam menguruskan diri dan persekitaran.


Tanpa aku sedar..sebenarya disekeliling aku nie masih ada orang yang sentiasa tak puas hati dengan apa yang aku buat. Kenapa perlu ada perasaan macam tue??Kenapa mereka nie tak pernah duduk sambil menadah tangan dan berdoa pada  orang yang berjaya?? Kenapa perlu mengutuk....mengata dan juga melemparkan kata-kata yang bisa buatkan hati seseorang itu sakit???tapi hakikatnya mereka hanya berlakon semata-mata sebab nak jaga hati....


Adakah aku nie seorang yang terlalu baik hati...seorang yang terlalu peramah sehinggakan orang senang nak sakitkan hati aku..Bukan nak membangga diri tapi memang itulah hakikatnya yang selalu berlaku pada diri aku...Aku tak pernah lari daripada sakit hati dan perasaan...Sentiasa ada saja benda yang akan jadi pada aku...kenapa???ampa ingat ampa bagus sangat???? umur baru ja nak membesar dah pandai berkata-kata..aku pun tak pernah sampai jadi macam nie...sedihnya....aku tak sangka....


Memang kita tak sempurna.Tapi kita tak boleh nak salahkan atau nak letakkan kesalahan keatasnya tanpa kita tahu punca dan sebab dia jadi macam tue....Aku memang sangat terkilan....aku buat baik pada orang..aku banyak tolong orang..Aku tak pernah harapkan pulangan daripada mereka. Hanya aku nak mereka hormat dan terima aku seadaan ataupun doakan kebahagian dan kesihatan aku. Tapi disebliknya kesilapan yang aku tak perasan aku buat. Menjadi punca orang buat mulut cerita pasai diri aku...rupanya selama aku meminta bantuan..rupanya mereka tidak sebenarnya ikhlas malah mereka ada simpan perasaan marah pada aku dan aku tak pernah tahu....perlukan aku dipersalahkan???




SALAH SIAPA??


Kenapa kalau sesuatu masalah yang berlaku mesti berpunca daripada aku??Kenapa tak salahkan pada pihak lain??aku tak faham...kenapa tak salahkan si pesalah B yang memulakan kisah ini...Tapi akhirnya aku juga yang dipersalahkan sebab TERLALU BAGI MUKA...!!!Kenapa?? aku tak faham..sedangkan aku rasa aku buat itu semua ikhlas. aku tak minta balasan pun. Tapi sampai hati depa cakap aku macam tue. Cakap belakang aku...Mungkin tak elok aku nak cerita dalam nie, Tapi hakikatnya memang aku terasa...sangat terasa...Memang susah untuk aku memaafkan diri aku bila aku senang sangat diperlakukan sedemikian rupa...." surianie pasai apa hang selalu baik dengan orang sampaikan orang pihak hang"


tambahan masa aku excident tue...ia adalah 1 peristiwa yang memang tak dapat aku nak gambarkan betapa sakitnya keadaan aku dan aku terpaksa meminta pihak lain utk mengambil alih tempat aku..menggantikan aku...Tapi akhirnya aku dipersalahkan seperti meletakkan 1 beban yang cukup berat pada orang itu!!!...kenapa perlu cakap macam tue???? ikhlas ka anda membantu saya??atau semata-mata kerna wang ringgit ??


" aku tak minta untuk aku excident teruk macam nie...aku tak pernah minta untuk susahkan orang lain"


tapi hakikatnya seperti aku yang dipersalahkan..sedih sangat....rasa macam aku nak jer buat benda tue sendiri....biak kaki aku sakit...sapa tahu??hanya TUHAN yang tahu betapa sakitnya aku ketika itu....apa orang penah pikir??..senang hati jer naj cakap lepas pada kita??cuba bayangkan anda pulak ada ditempat aku!!!!.... saat itu aku tak mampu nak berkata apa...seperti nak jer mohon doa tuhan ambil nyawa aku.....




Tapi tak boleh nak dinafikan..semua manusia memang tak pernah lari dari kesilapan sendiri...kadangkala kita sedar dan juga tak sedar yang kita buat kesilapan. Tapi macam mana kita nak tegur or memberitahu pada orang tersebut bahawa "KAU SALAH SEBENARNYA!"...?????
actually banyak cara...tapi cara yang paling mudah untuk kita bercakap dengan orang itu ialah melalui pesanan ringkas (SMS) agar hatinya tak terguris...tapi adakalanya dalam SMS nie boleh buatkan kita salah anggap...salah nada bacaan dan sebagainya...


itulah...saya tak mampu nak bercakap apa...apa yang boleh saya cakap " U are very RUDE DEAR"...tak sangka hang nak kata aku macam tue....Aku tak terlintas dalam fikiran yang 1 hari hang cakap kat aku macam tue..Seriously aku sangat tersentap....aku sangat terkejut bila setiap yang diungkapkan sangat menyentuh hati dan membuatkan aku menangis mengenang nasib aku yang telah buatkan orang benci dan tak suka pada aku....aku tak sangka sebenarnya perangai hang macam nie...Wow....sangat tak sangka akhirnya kau membuka dadamu yang selama ini kau pendam tanpa aku sedari....terima kasih sebab buat aku menangis dan terima kasih sebab buat hati aku kecewa....


Its okay...mungkin ada hikmat sebaliknya tuhan turunkan dugaan dan cabaran pada aku...aku hanya mampu berdoa pada tuhan supaya tuhan sentiasa kuatkan hati dan jauhi daripada perkara-perkara yang bisa membuatkan aku bersedih...Apa pun aku berharap agar suatu hari semuanya akan pulih sedia kala...dan moga tahun berikan hidayah pada mereka :)....siapa lagi yang ada dalam hidup aku????


Kepada mereka yang ada membaca luahan ini...aku nak minta maaf jika selama nie aku :



  • BANYAK MEMPERGUNAKAN AMPA..
  • MENGAMBIL KESEMPATAN PADA DIRI ANDA...
  • SAKITKAN HATI AMPA.....
  • KUTUK AMPA......
  • MAKI HAMUN AMPA.....
  • MENGURIS HATI DAN PERASAAN ANDA

dan pelbagai benda yang mungkin tak boleh nak senaraikan.....aku nak minta maaf .....terpulang pada anda untuk memaafkan atau tidak....Mungkin susah untuk saya maafkan diri dan menerima apa yang telah terjadi pada diri aku....


Bride to Be,
~sue~

























2 comments:

  1. Sabaq la Sue. Doa org teraniaya akan selalu dimakbulkan.Don't worry masih ada insan² yg tk pernah lupa segala kebaikan Sue. Kak aishah sentiasa mendoakan kebahagiaan sue didunia dan akhirat coz u are to kind for me and princess.Jgn sedih² fokus for ur wedding day ok.....

    ReplyDelete
  2. tue la kak aishah. Sue sangat terkilan. Tak sangka dia sanggup kata kita macam tue. Klu rasa tak puas hati sangat. kenapa tak msg or call. itukan lebih bagus daripada meluahkan rasa tak puas hati kita dalam FB. walaupun mmg dia tak "mention" nama kita. tapi kita tau ayat tue tuju pada kita...

    sue terus rasa tak respect orang macam tue. Selama nie kita cuba buat baik dengan depa. tapi lain pulak depa buat kita. Memang kak aishah susah utk sue maafkan orang yang tikam sue dari belakang.

    ReplyDelete

Apa Itu Chromebook | Review By Madam Surianie

 Hello semua Assalammuaikum, Untuk Entry kali nie saya nak sharing dengan uolls semua tentang Chromebook. Kenapa Chromebook?? uolls pernah t...

Labels