Wednesday, December 14, 2011

Kesihatan : Kencing Tak lawas


Salam semua orang orang yang saya sangat kasihi sekalian alam...hehehhehe.....terutama yang rajin nak membelek dan nak membaca blog saya yang semakin hari semakin ramai FOLLOWER saya...
TERIMA KASIH YER U`OLLSSSSS

Okaylah kali nie nak berkongsi 1 kisah atau topik baru dalam blog saya iaitu topik KESIHATAN..dalam topik ini saya akan berkongsi masalah kesihatan....petua dan sebagainya untuk anda semua tahu dan ambil tahu dan perlu tahu....


 Kali nie nak berkisah tentnang 1 penyakit yang mungkin ada di kalangan kaum wanita ataupun kaum lelaki yang mengalami masalah Kencing Tak Lawas.Memang nampak benda nie biasa ja tapi kalau mereka yang ada pernah terasa benda nie..memang sangat perik...Meh saya kongsi cerita ini....Sebab ia kerap melanda saya..



PENGALAMAN SAYA

Memang sangat sakit sebab kita rasa sangat tak selesa....Kencing non stop....bukan keluar banyak pun.. skit skit jer...tapi sakit yang teramat sangat....Hampir 2 minggu...kejap okay kejap tidak...kekadang tue berjam duduk dalam toilet....Sampaikan tertidur dalam toilet...hehehhehe....ada juga yang gelakkan kita..tapi apa boleh buat depa tak kena dan tak rasa sakit macam mana...



PUNCA
2 dua punca anda mengalami sakit kencing tak lawas: 

Pertama : Kena jangkitan kuman dalam pundi kencing...
Kedua    : Punci kencing anda tersangat aktif..


TANDA-TANDA

Jangkitan kuman dalam Pundi Kencing :
  1. Kencing Pedih
  2. Rasa  Panas di bahagian kemaluan anda.
  3. Kadangkala boleh demam
  4. sakit pada ari-ari 


CARA UBATI

Mestilah kena ke klinik untuk ambil ubat..kebanyakan orang yang tidak tahu cara nak ubati secara kampung..anda memilih utk ke klinik.....so doktor akan bagi ubat tahan sakit...antibiotik dan juga minuman syrup cecair yang bewarna putih....ayooo sangat pahit okay...Tapi sebenarnya ada cara rawatan kampung yang anda mampu untuk membuatnya sendiri...Mudah dan cepat...


1st...anda boleh minum banyak air masak....2nd minum air barli untuk mencuci kekotoran pada punci kencing dan ia juga menyejukkan badan.
Tapi cara yang ke-3 nie, ramai yang mungkin tak tahu.So saya nak kongsi dengan anda, sebab saya pun baru pertama kali tahu benda nie..dan alhamdulillah memang sangat berkesan...
Pernah tak anda dengar tentang POKOK DUKUNG ANAK?


Inilah pokoknya....senang ja klu nak kenal pokok nie..Dia tumbuh dalam semak samun dan juga tepi rumput jalan...kalau kat kampung atau kat rumah yang ada kawasan padang atau rumput memang senang nak cari....



Bezanya pokok ini...dibahagian bawah dauhnya ada terlekat macam bebola biji.....kalau tak percaya tengokla pic ini....




CARA NAK BUAT:

  1. Basuh pokok itu bersama akarnya sehingga bersih
  2. Ambil air yang mendidih dan masukkan dalam cawan.
  3. Masukkan pokok yang dah dibasuh dan rendamkan sehingga ia mengeluarkan warna kekuningan.
  4. Then jgn lupa tutup cawan anda. 




Insyaallah lepas anda minum air rebusan itu...akan sihat seperti sedia kala.....selamat mencuba..dan sekarang nie saya dah tidak mengalami masalah kencing tak lawas....lepas makan ubat dan lepas meminum segelas air pokok dukung anak...Kalau rajin 2 minggu sekali minum untuk mencuci kekotoran yang ada...Rajin rajin ler meminum air masak yang sangat banyak dan kurangkan minuman yang berkafien....Demia kesihatan anda




Bride to Be,
Sue


5 comments:

  1. bole hilang serta merta ke sakit nye..skang saye tngah mngalami..mmg sakit sgt2..mnangis2..klu bole saye nk cube buat care ni nnt..

    ReplyDelete
  2. Saye x sakit.cume kne picit kuat2 bg kluar saki baki.kalo just berdeham je x ckup.ape sy bleh buat?

    ReplyDelete
  3. terima kasih...sya nk cube tgh menahan skit skrng ni

    ReplyDelete
  4. Saya nak cuba! Memang perit rasanya mengalami masalah kencing tak lawas ne. Berdeham dan membuat urutan pun tak berkesan. Yang sakitnya lagi, selepas ketandas apabila duduk di kerusi, katil atau lantai, memang ia akan keluar sedikit tetapi yang selalunya keluar ialah semasa batuk atau bersin. Memang parah. Mohon share ye!

    ReplyDelete

Apa Itu Chromebook | Review By Madam Surianie

 Hello semua Assalammuaikum, Untuk Entry kali nie saya nak sharing dengan uolls semua tentang Chromebook. Kenapa Chromebook?? uolls pernah t...

Labels