Thursday, October 23, 2014

Bila Kena Tukar Botol Susu Anak


Botol Susu Oh Botol Susu!!!

gambar sumber google :)


Okay kali nie entry agak macam mak mak sikit yer...Terutamanya buat ibu ibu yang kaki shopping botol susu anak anak kan!!!! Okay antara tips yang saya nak kongsikan ialah "Bilakah waktu yang sesuai untuk sesebuah botol susu itu perlu ditukar??"
Wah macam bestkan entry kali nie...info yang sememangnya sangat disukai oleh bu ibu yang kaki google nie...macam SS sendiri.. Tapi sebelum itu, uolls kena tahu juga beberapa faktor yang boleh menyebabkan botol susu itu kena tukar :

1. Kesan calar - Kalau dah dah selalu basuh mesti ada kesan kena hujung berus ke apa kan. Walaupun guna berus yang lembut ke, mahal ke, benda ni tak mustahil boleh jadi kan? Dari situlah datangnya kesan calar kat dalam botol tue. So,once dah ada calar, means ada defect, bila ada defect possibility botol tu tak berapa selamat sebab ada pembebasan toksik ke, chemical ke adalah tinggi.

2. Cucian sabun - Dah nama sabun, tak banyak, sikit mesti ada chemical content. Walaupun guna yang organik, yang takde PARABEN still lama kelamaan mesti akan ada reaction. So prevention is better than cure! Tukar aje lah. Lagi satu, hati² dengan sabun pencuci botol yang korang guna. Dulu aku guna Pureen, tapi bila aku tau pasal Paraben (sila google ye, kalau nak tahu apa itu PARABEN..saya malas nak explain ;p) aku stop. Gunalah bottle cleanser yang organik yer uolls.Macam SS sendiri pakai product Shaklee :)

3. Sterilized - Bila sebut sterilized, automatik ada kaitan dengan heating process. Plastik yang kuat chemical bonded sekali pun, kalau dah asyik panas-sejuk-panas-sejuk, lama² mesti ada sket effect dia. Logiknya, kalau korang kerap sterilized, maka, akan cepatlah berkurang jangka hayat botol tue. Oh lagi satu, botol kalau kita angkut bawak gi jalan² kan, pastu kena panas, pun ada reaction jugak eh. Samalah macam korang pernah dengar, jangan minum air mineral yang dah letak dalam kereta time panas!

4. Lain-lain faktor - Kalau nampak botol dah bertukar warna ala² kekuningan ke, kelabu asap ke, bawak² lah beli baru yer. Lagi satu, kalau botol dah berbau pun wajib lah tukar kot. Bau tue je dah pun kasi signal yang botol tu dah tak elok. 

Sebagai langkah berjaga-jaga (ini pesanan untuk diri sendiri jugak tau) uolls perlu rekodkan bila kali terakhir pembelian botol susu. Letaklah kat reminder handphone, semakpong, tabs yang cecanggih tue. Sebulan sebelum expired ke dah remind suruh beli baru. Kalau tak memang lupaaaa ..betul tak??


Okay mungkin ibu ibu yang suka beli botol tu, uolls kena alert bab nie.... Tapi yang bestnya klau uolls beli botol susu macam Avent, Tommie Tippie ker jenama yang branding tu, jangka hayat dia actually tahan lama. Selalunya botol susu baby yang tulis BPA-FREE boleh tahan dalam 3-6 BULAN SAHAJA. Tapi jika tak tulis BPA-FREE tu kira memang lagi singkat jangka hayat dier..

As my own pengalaman bersama suami, last month kat Penang ada Baby Fair so time tu botol susu memang sale kaw kaw, SS pun gaduh dengan suami nak beli botol susu yang baru sebab dah 1 tahun lebih pakai. Suami SS nie kata beli botol Avent yang Gold pun tahan 6 bulan ker!!!! Macam pelikkan beli mahai tapi tahan 6 bulan!!!

So kami pun menuju ke arah Booth Avent dan tanya kepada saleperson kat booth tu...dan dia beritahu kalau beli yang GOLD edition, ia tahan selama 2 tahun paling lama..Tapi kalau nak tukar dalam 1 tahun lebih pun boleh...


So inilah set yang SS beli masa proses mencari botol susu, entah kenapa terminat nak beli AVENT NIE....SS dan husband beli yang Newborn set, complete ada 4 botol, 2 besar 2 kecil, 1 brush cuci dan 1 puting...range harga pun dalam RM180++ kalau tak silap..


Macam mana nak bezakan GOLD Edition dengan yang biasa???

Caranya mudah :


1. kat luar kotak tu akan mention AVENT GOLD
2. bila bukak kotak, setiap botol tu bewarna GOLD bukan putih

Ini GOLD EDITION

INI BIASA


Terpulanglah pada ibu-ibu nak beli yang mana 1, tapi tak payah la nak beli 5-6 botol bagai....nanti kena tukar jugak...Macam SS sendiri, lepas 3 bulan Zakwan dan buat hal sebab dia dah tak mahu pakia puting avent!!! So terpaksa beli puting Pigeon :)

So hope tips yang ringkas nie boleh bantu serba-sedikit ibu ibu yang sedang gelisah nak beli botol susu baru :) SS pun tunggu masa jer nak tukar, nak kena pilih botol apa pulak lepas nie :)


No comments:

Post a Comment

Apa Itu Chromebook | Review By Madam Surianie

 Hello semua Assalammuaikum, Untuk Entry kali nie saya nak sharing dengan uolls semua tentang Chromebook. Kenapa Chromebook?? uolls pernah t...

Labels